For 20 years, Pokémon has delighted millions of fans of all ages and has become one of the most successful entertainment brands in the world. This legendary series has sold more than 279 million video games since the debut of Pokémon Red and Pokémon Green in 1996 for the Game Boy in Japan.
Eager to learn more about the wonderful world of Pokémon? Read on and discover the history of this beloved series!
Pokémon are creatures of all shapes and sizes who live in the wild or alongside humans. For the most part, Pokémon do not speak except to utter their names. There are currently more than 700 creatures that inhabit the Pokémon universe.
Pokémon are raised and commanded by their owners (called “Trainers”). During their adventures, Pokémon grow and become more experienced and even, on occasion, evolve into stronger Pokémon.
There are over a dozen different types of Pokémon, such as Fire type, Psychic type, and Dragon type. Every Pokémon type comes with both advantages as well as disadvantages when battling different Pokémon types. For instance, a Fire type Pokémon has the edge against Grass type Pokémon, but will be at a disadvantage against Water type Pokémon. This makes strategic thinking, positioning and use of the Pokémon in your team a crucial part of battles.
The first Pokémon video games were released in Europe for the Game Boy in 1999, and the series has driven the popularity of Pokémon ever since. Pokémon games have appeared on Nintendo systems including Nintendo 3DS and Wii U.
In most games, the player takes on the role of a young Trainer whose journey involves travelling from place to place, catching and training Pokémon, and battling against other Trainers' Pokémon on a quest to become the Pokémon League Champion. An additional goal is to catch and catalogue all of the many Pokémon within the game's world. Despite this battling aspect of the games, the Pokémon games avoid explicit violence; Pokémon never die during the course of the game. Trainers are invited to take part in many peripheral activities when playing, including talent and beauty contests, tournaments, and fishing (for Pokémon, of course!).
Players can battle and trade Pokémon with other players as well, letting children learn the merits of sharing and sportsmanship. With newer video game systems, players can even play and trade online with other Trainers around the world.
Junichi Masuda is the director of Pokémon at Japanese game developer Game Freak.
“When we set out I would say that we completely believed in what we were doing, and we wanted to bring the joys discovering special creatures – Pokémon – and then collecting, battling and trading to kids: that was our dream. But at the time we could only hope that people would like our vision as much as we did! It was a happy surprise… or a dream come true when the game became successful.”
“I think a lot of the success lays in the Pokémon themselves and the bond that fans create between themselves and the creatures they discover whilst playing. Fans love choosing and battling their favourite Pokémon. With each new generation there are new Pokémon for people to discover and enjoy. This, and the rich communication features of the games that bring people from all over the world together.”
The very first games in the Pokémon series launched in Japan in 1996, and arrived in Europe in 1999.