Chapter 4: Keeping "drama" front of mind
We discussed the bond between Mario and Luigi earlier, but because this is an RPG, it's important to consider how to show that bond and express it through the story.
Ohashi-san excels at writing compelling storylines, so there were a lot of dramatic scenes overall. I noticed a particular emphasis on the brotherly bond between Mario and Luigi.
Now that it was in 3D, we could create a more cinematic look. We put a lot of effort into directing the story, trying to add more expressiveness through the acting and the camera.
My personal favourite cutscene is when the brothers are blasted out of a cannon onto an island. Normally, this is the kind of scene where the same movement is used repeatedly, but although their landing is clumsy at first, it gradually becomes more graceful.
I was impressed with the attention to detail that went into creating the animation.
When I handed over a rough storyboard I'd written to the person in charge of animation, he created countless variations saying, "It'd get boring if all the movements were the same". In the first scene, when Luigi lands on Rumbla Island, it leaves a mark on the ground where he botches his landing. I think it's great to incorporate playful moments like these that make people chuckle when they notice them. For example, the exclamation mark in Luigi Logic is in the shape of an "L".
These kinds of things are what make a game "Mario & Luigi-like”. Towards the latter half of development, everyone had developed a deeper understanding of what it meant to be “Mario & Luigi-like". Ah, but there's one thing I should point out… When Luigi crash lands on Rumbla Island, he actually plunges head-first into the ground.
But the mark on the ground makes it look like Luigi landed flat with his entire body... No one picked up on it. Now, if you could just turn a blind eye to it, I'd be much obliged! (Laughs)
Speaking of the directing, the scene where Mario's antagonists – Zokket, Bowser, and their armies – battle each other in the skies was dynamic and memorable.
I wanted to make it impactful. I personally kept "drama" front of mind as a watchword throughout the game. That scene is the first time Bowser's Minions make a proper appearance in the game, and the first time players understand that they exist in the same world and are fighting against Zokket's troopers. So I wanted to make a strong impression. But just as I was thinking it would be quite challenging, the person in charge of that scene created a storyboard that really captured the feeling of tension and intensity, and I was blown away.
Since we'd put so much effort into directing it, we felt that the sound needed to be good too.