Grand Theft Auto: Chinatown Wars
De strijd verplaatst zich naar de Nintendo DS. Voor het eerst komt de langlopende Grand Theft Auto-reeks naar Nintendo's handheld met Grand Theft Auto: Chinatown Wars.
Grand Theft Auto: Chinatown Wars is een nieuw deel in de GTA-serie, exclusief en speciaal ontwikkeld voor de Nintendo DS. Het spel vertelt het verhaal van Huang Lee, een verwend en rijk lid van de Chinese Triad-bende. Huang komt aan in Liberty City na de moord op zijn vader in Hong Kong om een familiestuk, het zwaard Yu Jian, af te leveren bij zijn machtbeluste oom, Wu 'Kenny' Lee. De Yu Jian is een vals symbool van eer, zijn werkelijke geschiedenis en waarde zijn gehuld in leugens.
Als Huang arriveert, wordt hij direct belaagd door een auto vol schutters. Zwaar gewond en beroofd van al zijn bezittingen wordt hij in de Humboldt River gedumpt. Hij weet het te overleven, maar de Yu Jian is weg. Huang moet het zwaard terugkrijgen voor zijn oom en afrekenen met zijn belagers.
Dit is een volwaardige Grand Theft Auto-ervaring. Als Huang verken je een enorme, moderne versie van Liberty City. De wereld van Chinatown Wars is een van de grootste en meest gedetailleerde spelomgevingen op de Nintendo DS. De 3D-stad wordt schuin van boven getoond, met een camera die 360 graden draait. Naarmate hij zich door de stad beweegt, ziet de speler alle kanten van auto's en gebouwen, wat de omgeving een isometrisch gevoel geeft.
In Liberty City vind je een groot aanbod aan voertuigen, waaronder auto's, vrachtwagens, bestelbusjes, bussen, boten en motoren. In sommige van deze voertuigen kun je extra missies doen. Zo kun je de rol van taxichauffeur, brandweerman, ambulancebestuurder of burgerwacht aannemen. Ook kun je eten bezorgen.
Om op de hoogte te zijn van alles wat er gebeurt, heeft Huang een handige PDA, waarmee hij communiceert en toegang heeft tot gamemenu's. Op zijn PDA ontvangt Huang onder andere berichten van andere personages en speciale aanbiedingen van online winkels (zoals Ammunation, dat de beste wapens en munitie direct thuis aflevert). Zijn PDA doet ook dienst als muziekspeler, adresboek en bron voor actuele handelsinfo, aangaande de economie in het spel.
De PDA is ook uitgerust met een GPS-plattegrond, die je ziet op het onderste scherm van de DS. Reis je te voet of in een voertuig, dan zie je hier interessante punten en missiedoelen. Spelers kunnen tikken op elke kruising om de kortste legale route uit te zetten, die dynamisch verandert als de speler van zijn koers afwijkt. Andere interessante punten worden toegevoegd naarmate je ze ontdekt, zoals Pay N Sprays (waar je je voertuig kunt laten overspuiten), tankstations, schuilplaatsen, baantjes, willekeurige ontmoetingen, straatraces, stuntschansen en meer.
De politie is de beste vriend van de meeste burgers. Maar Huang is uniek. Gelukkig kan zijn sloopvaardigheid hem uit lastige situaties redden. De mogelijkheden om politie te ontwijken in Chinatown Wars zorgen voor een heftig actie-element. In plaats van buiten het zicht van de politie te blijven, moet je nu op volle snelheid op ze inrammen om ze uit te schakelen. Hoe meer auto's je ramt, hoe lager Huangs 'Wanted'-niveau. Maar het doel is niet om politievoertuigen totaal te vernietigen, want raken er politieagenten gewond, dan neemt zijn Wanted-niveau juist toe.
Wat is een Nintendo DS-game zonder toffe touchscreenbesturing? Gelukkig voorziet Grand Theft Auto: Chinatown Wars in de vraag. Je gebruikt het touchscreen voor activiteiten zoals het ontsnappen uit voertuigen die te water zijn geraakt, het stelen van auto's, het aanmaken van molotovcocktails bij het tankstation, het graven in vuilnisbakken naar verborgen wapens en het zetten van tatoeages.
Grand Theft Auto: Chinatown Wars is niet voor kinderen. Maar wie oud genoeg is voor de volwassen inhoud, kan zeker uit de voeten met dit DS-spel dat qua vorm én inhoud de lat een stukje hoger legt.