The word Picross is a combination of "picture" and "crossword puzzle". Each Picross puzzle consists of a grid whose cells need to be filled with squares and crosses. By doing this correctly, you essentially ‘paint’ a picture.
There are numbers at the head of the grid's columns and rows which signify how the grid needs to be filled out, but it will take a sharp mind to figure out the solution.