Affordable Space Adventures
Get ready to boldly go (on a budget) as you blast off in Affordable Space Adventures for Wii U!
In this stealth adventure game, you control your craft solo or in a crew of up to three players, picking your way through dark jungles, flooded chambers and mechanical environments, each thick with atmosphere. The Wii U GamePad acts as your Heads Down Display, and gives you precise control over the ship’s internal systems. Tweak the thrusters, antigravity and stabiliser, among others, in order to navigate a hostile planet, solve puzzles, and sneak past alien robots undetected. Despite being on a budget, you still deserve a robust and fail-safe spaceship, although you might want to keep an eye on those meters, as blown fuses, engine shutdowns, and the odd implosion still have a nasty habit of occurring.
Nintendo of Europe: Firstly, thanks very much for joining us! Please introduce yourselves and your roles on Affordable Space Adventures.
Dajana Dimovska: I’m Dajana Dimovska, one of the owners of KnapNok Games, and Nifflas here is responsible for the creative direction of the project. We’re actually two different companies collaborating together: we’re a 10- or 12-person company, and Nifflas is a one-man company! He’d never done console development by himself, and that’s one of the reasons we’re doing this; we’re the console developer, with a history of local multiplayer games, and he’s got the niche of atmospheric puzzles, and that’s why we’re doing this together.
We always want to work with novel interfaces, and we saw the two screens of Wii U as a novel interface, but Nifflas was the one who had the brilliant idea of putting all the controls on the Wii U GamePad touch screen and creating that dual-screen play. The essence behind designing the interface for the touch screen has also been one of our key tasks.
NoE: For those people who perhaps aren’t familiar with the game yet, what should they know?
Nifflas: I suppose you could say it’s kind of like a 2D scrolling spaceship-fighting game about just staying alive in a hostile world. You’ve got this really wonky spaceship, which… well, it can fly nicely if you configure it well, but if you configure it wrongly, you can blow it up. And sometimes the game forces you to try to configure it badly, so you have to maintain the balance of a bad configuration that temporarily gives you enough boost to go fast, but you want to conserve that so you don’t blow up.
DD: The “affordable” bit is a big part of the game: we really wanted you to feel that this spaceship is affordable.
NoE: It’s like you’re learning to drive, and you get your first car – it’s not great but you’ve got to love it anyway.
DD: Have you heard the sound of starting the spaceship? (laughs) It immediately gives you the same idea of what it’s about.
NoE: So you’ve got your first spaceship – what else can you tell us about the story behind the game?