Art of Balance
The aim of the game is simple: carefully balance the blocks to create a sturdy stack, with intuitive touch controls on the Wii U GamePad giving you total placement precision. Use your equilibrium expertise to pile up all manner of different shapes, including some with special properties that will really test the grey matter. You don’t have to go it alone though: up to four other players can each grab a Wii Remote controller and help you out in a unique five-player co-operative experience.
Hone your skills in additional challenge modes as you build the tallest tower you can, solve demanding balance challenges, or go against the clock, unlocking awards along the way. See how you stack up against other players around the world in Endurance Mode’s online leaderboards: a true test for any aspiring block master.
We sat down with Martin Sauter from developer Shin'en Multimedia to discuss the game and learn all about its modes.
Nintendo of Europe: So first of all, please could you introduce yourself and describe your role on Art of Balance?
Martin Sauter: My name is Martin Sauter, and I’m the art director at Shin’en Multimedia. We are based in Munich, Germany, and we’re a long-time developer for Nintendo systems, starting with Game Boy Color and now with Wii U. Right now, we’ve just released Art of Balance for Wii U.
MS: Art of Balance is a new Wii U version in our Art of Balance series. There’s an Art of Balance game for Wii, and there’s Art of Balance TOUCH! for Nintendo 3DS and 2DS. But even though their names sound similar on all systems, every version is unique and not just a simple port. We always look at the system and try to make a fitting title that’s as strong as possible.
MS: We think the Wii U version is really a great piece of software for everybody, because we added so many more things that even guys and girls – and even grandmas and grandpas! (laughs) – who bought the other versions still have lots of things to discover. We have the online game mode, so you can play online with friends from all over the world. We have different co-operative modes, which is something that Art of Balance TOUCH! doesn’t have, and more levels. But there’s so much more in it, so I’d just recommend people check it out!
NoE: As you say, this is the third game in the Art of Balance series. What convinced you to create a Wii U version?
MS: First of all, we really wanted to go into that online thing, because we didn’t have it in Art of Balance TOUCH! or the original Art of Balance on Wii. We needed a certain level of resolution for the graphics so that we could do our online modes. The graphics are HD, so it looks totally different to the previous games. We tried to use our technology to make it more polished and more relaxing, so you have a good feeling while you’re playing the game, a happy mood. So it’s the graphics and the modes, the online, which we just couldn’t do without Wii U.
MS: For the multiplayer, we have different parts. Of course we have the single-player, we call it Arcade mode, where you can play through 200 levels, but four players with Wii Remotes can jump in during the game and help you out, then leave the room and rejoin later. And of course you can play with the Wii U GamePad, so that’s five players in co-op. Or you can play alone – it’s all possible! It’s funny, because when two players play, they play differently to when they play individually, so that’s a fun experience.