Taking command of one of four Captain Monkeys, aim your cannons at up to three of your friends, while racing against the clock to collect as many bananas as possible. A free-for-all, four-way frenzy is busy enough but when a fifth player joins the fray as the Sea king, it adds an interesting twist: using the Wii U GamePad, they have a set of ‘Deeds’ to achieve – get a certain player into the lead, for instance – and can unleash bonuses and events to make it happen. You should expect the unexpected, and can bank on multiplayer mayhem!
Although cannons do enough damage on their own, it’s the range of bonuses that’ll really get you ahead. Across nine arenas, you can choose which items to bash your friends with, from broadsides to mines to battering rams. But it’s not all offensive stuff – some bonuses will mean pop-up environmental hazards, forcing everyone to dodge events such as maelstroms, volcanoes and icebergs. There’s no such thing as a calm ocean in Monkey Pirates!