Hints and tips for collecting coins
There’s obviously a set route through each stage that you need to take to reach the Goal, but it’s worth having Mario explore every nook and cranny along the way. Quite often, moving him into an empty space – say, between two pipes or down into a shallow pit that otherwise serves no purpose – will make a flurry of coins appear nearby, allowing you to up your count immediately.
Gold Flowers are pretty rare in the power-up food chain, but there’s a reason for that: you can use them to turn almost anything into coins! Collecting one turns you into Gold Mario and lets you throw Gold Fireballs – you can use these to turn regular breakable Blocks into coins, as well as earn bonus coins from any enemy you hit with one. While Mario’s a force to be reckoned with in this form though, he’s not invincible and being hit by an enemy will turn him into plain old Fire Mario.
You can find Gold Flowers in the scant few (Star) Toad Houses scattered round the World Maps, as well as occasionally in Roulette Blocks in the courses themselves.
Courses that feature Gold Flowers in Roulette Blocks usually have them there for a reason. Check around and you’ll probably find a path or pipe covered with Blocks; if you use a Gold Fireball to smash your way through, chances are you’ll discover an area filled with Blocks that are ripe for turning into coins. Woo hoo, coin harvest!
Gold Rings are also a great way to increase your coin total, as they turn all the enemies around you into potential money boxes! Stomping on an enemy while it’s gold grants you five coins; if you stomp another enemy before touching the ground, this increases to 10 coins, then 15 coins, 20 coins, and finally the maximum of 50 coins.
What’s more, you can stomp on a Gold Koopa and throw its shell to make a stream of coins flow out behind it, which you can then scoop up, while Gold Cheep Cheeps will have a row of coins trailing behind them. The effect of a Gold Ring only lasts a short time though, so make the most of it.
Whether you’re using a Gold Flower to become Gold Mario or rushing to make the most of a Gold Ring, the key to success in both cases is using combos. Hitting a single enemy with a Gold Fireball gives you some coins, but hitting multiple enemies at once with a Gold Fireball gives you even more coins. The same goes for either jumping on or hitting multiple enemies with a single shell while a Gold Ring is in effect: the more you can get in a chain, the higher your combo will go.
Combine the effects of Gold Rings and Gold Mario to double the coins awarded, up to a maximum of 100 coins per enemy!
Rumour has it that if you’re very lucky, you might just see a rainbow during your adventures… a rainbow that leads to a magical place filled to the brim with coins! These special courses (one per World) are tricky to find, but doing so is worth the reward – with tons of cash and Roulette Coin Blocks worth up to 100 coins up for grabs, they’re great for those looking to really boost their total.
If you really want to send your coin count through the roof, look no further than Coin Rush mode. Once you clear the W1-Castle, you’ll be able to access Coin Rush mode from the main menu of New Super Mario Bros. 2 – you can then use it to play a random mix of three stages that you’ve already completed, trying to collect as many coins as possible. And to make it even more exciting, you’ve only got a single Mario to do it with!