General game tips
You’ve got to feel a little sorry for Captain Olimar. The second he returns from his adventures at the end of the first Pikmin game, he’s ordered to turn right around and return to the creature-infested planet he just escaped from!
This time, however, he’s sent to search for precious scrap, and is joined on his mission by fellow explorer, Louie.
With no pressing 30 day limit to restrict the duo, you might think their adventure will be little more than a walk in the park. If so, think again! There is still all kinds of danger lurking on the planet’s surface – and even more to be found beneath it!
Read our game tips to help you make the most of the Pikmin under your command and the new-found ability to take charge of both Olimar and Louie.
There are no shortage of challenges barring the progress of Olimar and Louie on their salvage mission, but it’s comforting to know that help is at hand. Combining their leadership skills with the unique attributes of the five kinds of Pikmin under their control ensures there’s no job too big to tackle.
Red, Blue and Yellow Pikmin make a welcome return in the second Pikmin game in the series, but there are also two more varieties to discover – each one offering an indispensable set of new talents to work with.
White Pikmin: Only found in the caves beneath the planet’s surface, White Pikmin are both poisonous and resistant to poison. Their toxic attributes make them perfect for specific tasks – like defeating the poisonous Munge Dweevil or rendering the poison traps found above ground redundant.
Purple Pikmin: Strong enough to carry the weight of 10 other Pikmin, Purple Pikmin are the brawn of your operation. It’s wise to leave them in the ground until they reach the Flower Pikmin stage; otherwise you’ll notice just how slow their extra weight makes them. It’s also advisable to keep Purple Pikmin away from the mouths’ of enemy creatures. They will do more damage when thrown on an enemy’s back – and are far too precious to end up as some hungry beast’s lunch!
The opportunity to control both Olimar and Louie in NEW PLAY CONTROL! Pikmin 2 provides a wealth of new strategic opportunities. You should take advantage of the multitasking opportunities this presents as often as possible – sending Olimar and one group of Pikmin off to perform one job while Louie and his sidekicks set about another.
It’s also good to keep in mind the fact that both captains aren’t completely dependent on Pikmin in combat situations. Especially in underground caves, you should consider using Olimar and Louie’s punching power to bring down enemies whenever possible in order to preserve your limited Pikmin stocks. Just remember to retreat to a safe distance after landing a blow, because most of the creatures you strike will react rather angrily! Collecting a certain treasure that can be found on Sublevel 5 of the Frontier Cavern (in the Valley of Repose) will enhance this attacking option even more by enabling Olimar and Louie to perform a special attack combo.
In certain levels, like the Subterranean Complex (Valley of Repose), you can also take advantage of Olimar and Louie’s punching power to detonate bombs. In situations where the path ahead is littered with explosives, leave one captain and all your Pikmin behind then lead another out to clear the way and avoid unnecessary Pikmin loss later on.
Whatever sticky situations you find yourself in during your travels, always remember to ask whether division of labour might make life that little bit easier!