Dr. Eggman, ook wel bekend als Dr. Robotnik, heeft de macht op de Mobiusberg overgenomen en er een basis van gemaakt. Hij gebruikt de energie van het magma dat onder de vulkaan stroomt om zijn Veg-O-Fortress aan te drijven. Hij heeft het vermogen om hulpeloze dieren in robots te veranderen. Om de gevangengenomen dieren te bevrijden, moet Sonic the Hedgehog het fort van Dr. Eggman vernietigen. Dit kan alleen door de vulkaan waarop het fort gebouwd is te laten uitbarsten.