• {{pageTitle}}

, {{gameSystem}}

Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

• Review: Actionloop

16-01-2007

Nintendo DS en diens slimme mogelijkheden hebben ons al heel wat unieke spelervaringen gebracht. We hebben het Touch Screen al gebruikt om schatten op te graven, heerlijke maaltijden voor te bereiden of rekenopgaven te maken. Via de ingebouwde microfoon konden we het stof van eeuwenoude kunstvoorwerpen blazen, onze eigen stem omzetten in het Star Fox-taaltje en hardop 'Objection!' roepen alsof we een echte 'Ace Attorney' waren.

Er is nu echter een spel voor de Nintendo DS gearriveerd dat iets volledig nieuws introduceert: de trilfunctie!

Bij Actionloop wordt namelijk het Nintendo DS Rumble Pak meegeleverd: een gadget ter grootte van een GBA-spelcassette die schokt en schudt terwijl je speelt. Ondanks dat je dit Rumble Pak bij elke compatibel spel kunt gebruiken (zoals bij Metroid Prime Hunters of Mario & Luigi: Partners in Time), is hij de perfecte toevoeging aan de hyperactieve gameplay van Actionloop.

Het middelpunt van het spel is een naar binnen gerichte spiraal, waarlangs een ketting van veelkleurige edelstenen langzaam naar een gat in het midden rolt. De bedoeling is om te voorkomen dat de ketting het gat bereikt door de edelstenen zo snel mogelijk uit de ketting te verwijderen.

Je doet dat door met de stylus andere edelstenen vanaf een lanceerplatform in het midden van het scherm richting de ketting te lanceren. Als er drie of meer edelstenen van dezelfde kleur naast elkaar komen te liggen, verdwijnen ze. De edelstenen bewegen zich altijd voort richting het middelpunt, dus elk gat dat je weet te creëren, geeft je een zeer welkome adempauze. Daarnaast worden edelstenen van dezelfde kleur automatisch door elkaar aangetrokken, waardoor het voor kan komen dat je een gat creëert tussen enkele edelstenen van dezelfde kleur die daarna meteen naar elkaar toeschieten en vervolgens verdwijnen. Deze techniek is de sleutel tot het opbouwen van gigantische monsterscores.

Het lanceren van de edelstenen is precies datgene wat de 'Action' in Actionloop stopt. Je hoeft nu niet op knoppen te drukken om het lanceerplatform te laten draaien, wat een erg tijdrovende bezigheid zou zijn, maar je schiet de edelstenen af met een simpele veeg van je stylus (of je vinger). Hierdoor heb je een volledige en - veel belangrijker - snelle controle over je gelanceerde edelstenen.

De truc bij Actionloop is dat je niet alleen door moet hebben welke edelstenen je moet combineren, maar je moet ze ook door middel van welgemikte bewegingen van je stylus op de juiste plaats kunnen schieten. Deze combinatie van puzzelen en actie is precies wat dit spel zowel opwindend als uitdagend maakt.

Wanneer je het basisprincipe van Actionloop onder de knie hebt weten te krijgen in de standaard Challenge-stand (waar het doel is om zo lang mogelijk te overleven), kun je de andere standen van het spel uitproberen: Quest, Checkmate en Multiplayer.

De Quest-stand heeft vergelijkbare regels als de Challenge-stand, maar elk level heeft een beperkt aantal edelstenen dat je dient te verwijderen. Om het geheel nog interessanter te maken, zijn er verschillende spiraalontwerpen en sommige levels hebben zelfs meer dan één lanceerplatform. De Quest-stand introduceert ook de zogenaamde 'power-ups'. Je kunt namelijk voorwerpen verdienen waarmee je de voortgang van de edelstenen kunt vertragen, omdraaien of zelfs volledig stilleggen.

De Checkmate-stand is meer een pure puzzelstand omdat de constante actie van de andere twee standen hier afwezig is. In deze stand krijg je een specifieke keten van edelstenen te zien, die je volledig moet laten verdwijnen door een beperkt aantal edelstenen te lanceren. Deze stand bevat 60 unieke puzzels en zal je dan ook een behoorlijke tijd bezig houden.

Tenslotte is er de Multiplayer-stand waarin twee spelers het tegen elkaar op kunnen nemen in een spel dat een sterke gelijkenis vertoont met de Challenge-stand. Het belangrijkste verschil zit 'm echter in het feit dat elke keer als je edelstenen laat verdwijnen op je eigen parkoers, er een zogenaamde Blokker naar je tegenstander wordt gestuurd. Blokkers zijn vervelende voorwerpen die je alleen kwijt kunt raken door de edelstenen aan beide zijden van de Blokker te vernietigen.

Terwijl je speelt, zullen er ook andere aanvalsvoorwerpen verschijnen. Als je een van die voorwerpen uit je eigen keten verwijdert, merkt je tegenstander meteen het effect. Deze voorwerpen zorgen onder andere voor rook die het scherm van je tegenstander vertroebelt, zwarte gaten die gelanceerde edelstenen opslokken of virussen die doodgewone edelstenen veranderen in Blokkers.

Actionloop maakt ook gebruik van de DS Download Play-mogelijkheid, waardoor twee spelers via één kopie van het spel kunnen spelen. Daarnaast kun je ook een demo van het spel draadloos naar een vriend of vriendin sturen en zo lang hun DS aan staat, kunnen ze deze demo spelen.

Als je daarnaast een fan bent van Polarium Advance (van dezelfde makers als Actionloop), kun je Actionloop gebruiken om enkele volledig nieuwe puzzels vrij te spelen. Dit doe je door simpelweg de Polarium Advance-spelcassette in de spelcassette-opening van je DS te steken en Actionloop op te starten.

Aan de oppervlakte lijkt Actionloop wellicht op het zoveelste puzzelspel, maar dit spel biedt zoveel meer: razendsnelle actie, hersenkrakende puzzels, gevechten tussen meerdere spelers en een uitgebreide hoeveelheid bonusmogelijkheden. Voeg daaraan toe het DS Rumble Pak dat bij het spel is inbegrepen en het prijskaartje van 30 en Actionloop is een waardige toevoeging aan je DS-verzameling.

Actionloop is vanaf 26 januari verkrijgbaar.