Er is nu echter een spel voor de Nintendo DS gearriveerd dat iets volledig nieuws introduceert: de trilfunctie!
Bij Actionloop wordt namelijk het Nintendo DS Rumble Pak meegeleverd: een gadget ter grootte van een GBA-spelcassette die schokt en schudt terwijl je speelt. Ondanks dat je dit Rumble Pak bij elke compatibel spel kunt gebruiken (zoals bij Metroid Prime Hunters of Mario & Luigi: Partners in Time), is hij de perfecte toevoeging aan de hyperactieve gameplay van Actionloop.
Het lanceren van de edelstenen is precies datgene wat de 'Action' in Actionloop stopt. Je hoeft nu niet op knoppen te drukken om het lanceerplatform te laten draaien, wat een erg tijdrovende bezigheid zou zijn, maar je schiet de edelstenen af met een simpele veeg van je stylus (of je vinger). Hierdoor heb je een volledige en - veel belangrijker - snelle controle over je gelanceerde edelstenen.
De truc bij Actionloop is dat je niet alleen door moet hebben welke edelstenen je moet combineren, maar je moet ze ook door middel van welgemikte bewegingen van je stylus op de juiste plaats kunnen schieten. Deze combinatie van puzzelen en actie is precies wat dit spel zowel opwindend als uitdagend maakt.
Wanneer je het basisprincipe van Actionloop onder de knie hebt weten te krijgen in de standaard Challenge-stand (waar het doel is om zo lang mogelijk te overleven), kun je de andere standen van het spel uitproberen: Quest, Checkmate en Multiplayer.
De Quest-stand heeft vergelijkbare regels als de Challenge-stand, maar elk level heeft een beperkt aantal edelstenen dat je dient te verwijderen. Om het geheel nog interessanter te maken, zijn er verschillende spiraalontwerpen en sommige levels hebben zelfs meer dan één lanceerplatform. De Quest-stand introduceert ook de zogenaamde 'power-ups'. Je kunt namelijk voorwerpen verdienen waarmee je de voortgang van de edelstenen kunt vertragen, omdraaien of zelfs volledig stilleggen.
De Checkmate-stand is meer een pure puzzelstand omdat de constante actie van de andere twee standen hier afwezig is. In deze stand krijg je een specifieke keten van edelstenen te zien, die je volledig moet laten verdwijnen door een beperkt aantal edelstenen te lanceren. Deze stand bevat 60 unieke puzzels en zal je dan ook een behoorlijke tijd bezig houden.
Tenslotte is er de Multiplayer-stand waarin twee spelers het tegen elkaar op kunnen nemen in een spel dat een sterke gelijkenis vertoont met de Challenge-stand. Het belangrijkste verschil zit 'm echter in het feit dat elke keer als je edelstenen laat verdwijnen op je eigen parkoers, er een zogenaamde Blokker naar je tegenstander wordt gestuurd. Blokkers zijn vervelende voorwerpen die je alleen kwijt kunt raken door de edelstenen aan beide zijden van de Blokker te vernietigen.