Ergens ver boven ons, verspreid over het uitgestrekte luchtruim van deze wereld, vindt een gigantische strijd plaats.
Het is een strijd voor suprematie, een strijd om de allerbeste piloot van deze planeet te worden. Maak jij een kans, denk je? Lees dan verder en ontdek of jij geschikt bent om de Wi-Fi-stand van Star Fox Command onder handen te nemen.
De Star Fox-serie heeft natuurlijk al eerder spelstanden voor meerdere spelers gehad; beginnend in 1997 met Lylat Wars en voortgezet op de Nintendo GameCube in 2005 met Star Fox Assault. Star Fox Command voor de Nintendo DS markeert echter niet alleen het debuut van de serie op de handheld, maar vertegenwoordigt ook de eerste keer dat je verbinding kunt leggen met spelers van over de hele wereld en zo met iedereen superspannende luchtgevechten kunt voeren.
Of je nu online wilt spelen via de Nintendo Wi-Fi Connection of offline via de lokale draadloze mogelijkheid, de gameplay is hetzelfde. Op die manier kun je je kunsten offline oefenen voordat je online gaat en de beste piloten van de wereld uitdaagt.
Net als alle goede online shooters, bevat Star Fox Command een ranglijstsysteem. In de 'Battle Royale'-stand begin je met rang 'Z' en zul je jezelf door middel van zogenaamde 'best of three'-wedstrijden waarin je je tegenstanders neermaait en hun achtergelaten sterren oppikt, moeten opwerken tot rang 'A'. Dit is natuurlijker gemakkelijk gezegd dan gedaan.
Je kunt online tegen maximaal drie tegenstanders spelen, die verspreid kunnen zijn over de hele wereld. Elke game bestaat uit drie rondes die zich afspelen in willekeurig gekozen arena's - in de ruimte, boven een oceaan, stad, vallei of bergketen - waarbij sommige terreinen hun eigen bedreigingen hebben, zoals flatgebouwen die je moet ontwijken of ravijnen waar je doorheen moet vliegen.
Elke speler bestuurt een identieke (maar verschillend gekleurde) Arwing en begint in een andere hoek van de arena, waardoor iedereen een even grote kans heeft om een van de zogenaamde 'power-ups' in het centrum van het strijdgebied te pakken te krijgen. Deze power-ups bestaan onder andere uit wapenopwaarderingen (Twin Laser, Plasma Shot), een verbergingsmechanisme waarmee je vliegtuig voor een korte tijd onzichtbaar wordt en een Time Bomb die na een korte tijd ontploft, waardoor je tegenstanders kort de tijd krijgen om te vluchten.
Terwijl je speelt, zal Fox' behulpzame robot ROB 64 nuttig commentaar leveren, waarbij hij de speler op de hoogte brengt van de komst van nieuwe power-ups, hem informeert of hij geraakt is en hem vertelt wanneer hij een ster heeft opgepikt.
Over geniepige spelers gesproken, Star Fox Command straft de spelers die zich uit een gevecht terugtrekken door punten van hun totaal af te trekken. Om de beste te worden, zul je eerlijk moeten spelen.