Phonics Fun with Biff, Chip & Kipper
Phonics Fun with Biff, Chip & Kipper is a study series on Nintendo 3DS and 2DS to help children practise their letters and sounds, and has been designed especially for younger children and their parents or guardians to use together.
The software will help your child build their English vocabulary through fun exercises in reading, writing and speaking, and is based on the Oxford Reading Tree series, Floppy’s Phonics. These books use the synthetic phonics method to introduce all the sounds of the English language, and centre around the beloved characters Biff, Chip and Kipper, as well as Floppy the dog. Oxford Reading Tree is used in more than 138 countries worldwide, and now via the many fun and intuitive features of Nintendo 3DS and 2DS, it is presented in a more interactive way than ever before!
There are three volumes in this software series, all of which use the same phonics method as the books on which they’re based. There are eight levels of increasing difficulty and each software volume covers several of these levels, containing the equivalent of over 30 Oxford Reading Tree textbooks!
At Level 1 children focus on the sounds they hear around them in daily life – at school, at home, in the park or in town.
Levels 1+ and 2 move onto practising the actual sounds (phonemes) and also start to introduce some alternative spellings of certain sounds.
In Level 3 children continue practising new sounds and are introduced to more alternative spellings of certain sounds.
Level 4 revises all the sounds already introduced, before moving onto further alternative spellings as well as different pronunciations.
By Levels 5 and 5M children put together their knowledge of all the alternative spellings and pronunciations they have learnt so far. The exercises help children reinforce the link between sounds and the different ways they can be written.
At Level 6 the emphasis is on increasing your child’s confidence and fluency through reading a range of Non-Fiction books.
As a parent or guardian, actively sharing the experience will help your child engage with the software. You will be able to track their development, offering support if they have questions, or demonstrate challenging sounds as they advance in their studies.
The title comes packaged with a useful guide for parents which contains detailed information on how the software works, and provides helpful tips on how to help your child get the most out of it.
Oxford Reading Tree holds an unrivalled position in early years learning. Millions of children have learnt to read with Biff, Chip and Kipper, with approximately four-fifths of schools in the UK using the series and a readership that spans 138 countries.