Interview: Super Paper Mario
We recently sat together with Kensuke Tanabe, producer of Super Paper Mario, and Ryota Kawade, chief director of game design and direction on the title that's taking Mario into a new dimension.
NoE: The previous games in the Paper Mario series featured turn-based battles. Why did you decide for a more traditional Mario-style kind of fighting?
Ryota Kawade: "After we developed the previous game, Paper Mario: The Thousand-Year Door, I wanted to make a game that can surprise people with brand new features within the Paper Mario concept.
"Then, when I was drawing up some plans, I came up with an idea of switching between 2D and 3D. I felt that the more traditional Mario-style battles worked better in this game in order to effectively utilise this idea of dimension-swapping, which is why we opted for this style."
Kensuke Tanabe: "I promptly decided to make this game when I received Mr. Kawade's presentation about the system of switching between 2D and 3D worlds. And I also saw eye to eye with Mr. Kawade about the idea that this system would probably fit better with action/adventure-style gameplay. Then, we chose the direction of refraining from the traditional RPG-style battles, even though action skills won't berequired as much as in an original Mario game. I did ask the staff to keep the RPG-like storyline, though.
RK: "First of all, it was a real process of trial and error in order to create a harmonic relationship between the worlds of 2D and 3D. A lot of the side-scrolling worlds from Super Mario Bros. couldn't be transformed into 3D in the first place.
NOE: Starting the game with the Wii Remote held like an old NES controller and then gradually introducing elements that make use of its capabilities makes you realise all over again just how much the Wii Remote has changed videogaming. Did you get that same sense when you were coming up with ways to integrate the remote in the gameplay?
RK: "Yes. What I find great is that one single Wii Remote can realise such a variety of controls. This game had originally been a GameCube title, and it used almost all the buttons of the GameCube controller, but in the end we managed to realise these controls with just one Wii Remote. I think this proves that the Wii Remote is pretty flexible!
"Furthermore, the actions in the game became more unique by making use of the pointer and motion sensor of the Wii Remote."