Now, along comes a Nintendo DS game that introduces a new sensation to the hit handheld: rumble!
Actionloop comes bundled with the Nintendo DS Rumble Pak; a GBA cartridge-sized gadget that bumps and shakes as you play. While you can use the Rumble Pak with any compatible game (such as Metroid Prime Hunters or Mario & Luigi: Partners in Time) it's the perfect accompaniment to Actionloop's frenzied gameplay.
You do this by firing Gemstones from a launcher in the middle of the loop. If three or more of the same coloured Gemstones touch each other, they disappear. The Gemstones are always moving towards the centre, so any gaps you create give you some welcome breathing space. Plus, Gemstones of the same colour are magnetically attracted to each other; therefore if you create a gap between three red Gemstones, for instance, they attract each other and disappear. This technique is the key to racking up huge bonus-scoring combos.
Firing the Gemstones is what puts the 'Action' in Actionloop. Instead of simply pressing a button to rotate the Launch pad into the right position, which would take time, you simply flick in any direction with the stylus (or your finger), giving you complete and, crucially, quick control over your launched Gemstones.
The knack to Actionloop lies not only in figuring out which Gemstones to combine but also in making swift, precise flicking motions to fire the Gemstones where you need them. This combination of puzzling and action is what makes the game both exciting and brain-teasing in equal measure.
Once you've gotten to grips with the basics of Actionloop in the standard Challenge mode (where the aim is to survive for as long as possible), you can try your hand at the game's further modes: Quest, Checkmate and Multiplayer.
Quest mode has similar rules to Challenge mode but each level has a limited number of Gemstones to remove. To make things more interesting there are different loop designs, while some levels also have more than one Launch pad. Quest mode also introduces power-ups. You can win items to slow down the progress of the Gemstones, reverse them or stop them altogether.
Checkmate mode is more of a traditional puzzle game because it removes the constant action of the other two modes, presenting you with a fixed chain of Gemstones that you must clear by firing the correct coloured Gemstones in the right order. With 60 unique puzzles to complete, it'll keep you busy for some time.
Lastly there's the Multiplayer mode, in which two players can face off against each other in a game similar to Challenge mode. The difference is that any Gemstones a player clears from their track results in Blockers being sent to their opponent. Blockers are nasty items that can only be removed by destroying the Gemstones next to them.