Behind the scenes of Disney Epic Mickey with Warren Spector
Disney Interactive Studios’ long anticipated title Disney Epic Mickey promises to bring an action-adventure platformer where the player’s choices affect the world exclusively to Wii.
Disney Epic Mickey is set in a world called Wasteland, a magical place where Disney’s outmoded characters go. Years after accidentally unleashing a terrible force on Wasteland, Mickey Mouse finds himself trapped there and embarks on a quest to escape the twisted haven for the forgotten. With the ability to paint in or erase parts of the cartoon world using paint and thinner, Mickey’s epic journey will see him rediscovering old friends, realising the importance of family and, with your help, saving the world.
The main creative mind behind Disney Epic Mickey’s development is none other than Warren Spector, a games industry veteran with 20 years of experience whose rap sheet includes credits as a novelist, producer, game designer, writer and founder of Junction Point Studios.
Warren Spector: I was out at Disney, pitching some other projects that I wanted to do and - I don’t know how they knew I was the biggest Disney fan in the world and a cartoon fanatic – but they asked me if I was interested in doing a Mickey game. I told them maybe, while jumping for joy inside and then they said, “We have a treatment for a game, we have a concept. You don’t have to do any of this, but we want to tell you about it.”
So I listened to it: they knew they wanted to bring Oswald the Lucky Rabbit back into the family, they knew they wanted Mickey to be the hero, they proposed using The Phantom Blot as a villain and they had the idea for Wasteland. Those four elements resonated so much with me that I just knew I had to be the one to take that concept, make it my own and make a great game out of it.
WS: I was a Disney fan from birth! My dad gave me a Pluto plush toy the day I was born and my mom put mouse ears on me for the first time when I was nine months old, I even have the photos to prove it. I’m also a ‘lifelong cartoon guy’, I tried my hand at animation and if I had been a better artist I might have been able to do something with it. I taught animation history classes at university - I just know the history of cartoons really well.
WS: I resolved to find the things that resonated with me (and would resonate with players) out of Disney’s history and structure them in a specific way. Wasteland itself is made up of a lot of smaller lands, it’s all structured kind of like Disney park… So I went and scoured the Disney archives for the best lands - the ones that had the most forgotten rides and rejected concepts - as well as for the characters I thought would make the best foils for Mickey, both friends and enemies.
When they opened up the archives, it was the most thrilling thing in the world! I’ve held storyboards in my hands for the Gremlins movie that never got made! I found memos from Walt Disney, that have Mickey and Oswald in them, from 1935!
NoE: Did you get access to everything Disney has with free reign to pick, or did Disney provide guidance with characters and ideas they wanted to be included in the game?
WS: There was a pretty magical day actually, where I met with Graham Hopper (the guy who runs Disney Interactive Studios) and I made clear my commitment to nothing less than ‘Game of the Year’ quality. I may not succeed, but I’m not going to start anything that I don’t think has the potential to be the best game ever.
So he said, “Warren, how do we ensure ‘Game of the Year’ quality?“ I told him there’s no way to ensure that, but enough time to do the job right is a requirement. You cannot rush great games. I also told him that it would be nice to be able to focus on a single platform.