In Springdale there are mysterious forces behind everyday problems. From always feeling hungry to spending too much money or saying something mean accidentally, behind all these common problems there are very likely to be a mischievous Yo-kai to be found. Yo-kai are charming, funny, outrageous characters that can be found everywhere, living in their own secret world from our own, and with a habit of causing a lot of weird problems for people – often with hilarious results. To protect the town, players will need to befriend as many Yo-kai as they can; with a little luck and some good tactics, they can be befriended and relied on for help, but many have their own problems that need solving too. Yo-kai such as Jibanyan, an abandoned cat with an affinity for fighting trucks who just wants to impress his old owner, or Komasan, a mild-mannered Yo-kai who needs a hand finding his lost brother. As the new owner of the powerful Yo-kai Watch, a watch with a lens that allows the normally hidden Yo-kai to be seen, players must solve the mysteries of the Yo-kai, get to the root of these issues and protect Springdale.
In addition to the main story there are hundreds of additional quests littered throughout Springdale just waiting for players to find them. Exploring and finding these quests are all part of the fun: Springdale is a vast town with a number of shops, parks, a forest, and even more secret locations to be discovered. Completing these additional quests will help players level up their Yo-kai to an even stronger level, and sometimes find even more new Yo-kai to recruit! Existing Yo-kai can also be combined using Yo-Kai Fusion to create new unique and powerful members of your party – some of which cannot be found any other way.