Metroid Dread Report Vol. 3: Seven points that define the 2D saga
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
The original Metroid launched in 1986 for the Family Computer Disk System in Japan – that’s 35 years ago now – and would arrive in North America and Europe later for the Nintendo Entertainment System. Whether you’re new to the series or simply haven’t adventured with Samus in a while then, here’s a closer look at seven key points that make a Metroid game...well, a 'Metroid' game.
Samus Aran
Lead character Samus Aran is a super-skilled bounty hunter who has single-handedly confronted and defeated multiple galactic threats. She is said to be the strongest warrior in the galaxy.
"Many people know Samus from the Super Smash Bros. series. By the way, the Zero Suit Samus fighter who also appears in Super Smash Bros. is this same Samus, but without her Power Suit.
"In Metroid Dread, Samus’s suit appears to have changed quite a bit from her previous missions. This is the result of the organic suit from Metroid Fusion – which was greatly transformed following the attack by the X parasitic lifeform and the injection of the Metroid vaccine – gradually returning to its original, mechanical Power Suit form."
The Metroids
This species of enigmatic, floating life form has the terrifying ability to attach onto other organisms and absorb their energy.
Originally, the Metroids were artificially created by the Chozo – an intelligent species with a vision for galactic harmony – to destroy the dangerous X parasitic life form found on planet SR388.
Some have tried to weaponise the Metroids because of their energy-absorbing ability, which has made this species the source of several conflicts in the past.
Samus, who was sent to planet SR388 by the Galactic Federation to eradicate the Metroids, successfully accomplished her mission and returned with a Metroid hatchling in tow. As Samus was the first creature the hatchling saw, it imprinted onto her and believed Samus to be its mother. Soon after, however, it would become a source of conflict with the Space Pirates and in the ensuing battle, the hatchling would bravely sacrifice itself to save Samus. The species would then go completely extinct after one of Samus’s later missions.
"You may not know if you haven’t played the series before, but this character that looks like a jellyfish is the titular 'Metroid'. Maybe some of you may have thought that the character Samus was named Metroid?
"While the Metroids have already gone extinct by the time of the events of Metroid Dread, it could be fun to speculate about what role they play in this adventure."
35 years of history
To date, the history of the Metroid series spans 35 years, beginning with the original Metroid released in 1986 for the Family Computer Disk System in Japan. The game would later release in North America and Europe for the Nintendo Entertainment System in 1987 and 1988, respectively.