12 spoiler-free tips to kickstart your Pokémon Scarlet & Pokémon Violet adventure!
A boundless, open-world adventure awaits you in Pokémon Scarlet and Pokémon Violet, out now on Nintendo Switch. You’re probably aching to get out there and start making discoveries of your own, but before you do, check out these spoiler-free tips to start your Paldean journey off on the right foot!
If you’re unsure where to go next, visit your nearest Pokémon Center and tell them “I don’t know where to go…”. They’ll happily recommend a next destination for you and even update the destination set in your map app for you – it’s all part of the service!
You can also fast travel to Pokémon Centers you've previously visited by pressing the Y Button to open the map and selecting “Fly here” on one of the Pokémon Center icons.
Do you regret asking your Pokémon to forget a particular move? Don’t worry, old moves can be relearned any time! Just press the X Button to open the Main Menu, select a Pokémon, then “Check summary”, scroll across to “Moves and Stats” and press the A Button to change its moves.
The “Let’s Go!” command is a convenient way to level up your party. Press the R Button while exploring to send out your lead Pokémon in the direction you’re facing. It’ll automatically battle other Pokémon it encounters and even collect items in its path!
Need to heal your Pokémon in a hurry but there isn’t a Pokémon Center in sight? Try using the Auto Heal feature: open the Main Menu, select the Pokémon you wish to heal, then press the - Button to automatically restore that Pokémon’s health using an item from your bag.
Don’t have any healing items handy? Look for shiny objects on the ground to find useful items like Potions and Oran Berries.
Sampling the local cuisine at restaurants or picnics will net you and your Pokémon some nifty Meal Powers that can boost your Pokémon’s Exp. Points or make it easier to catch certain wild Pokémon. The effects of these powers will change depending on the ingredients used in the dish and which Pokémon eat them, so plan your meals carefully!
Even though you’re free to explore Paldea at your own pace, you’re never too cool for school. Attend classes at the Academy to learn more about the world of Pokémon and check in with teachers throughout your adventure. Speaking of which, make sure you keep Mr. Jacq (pictured above) updated on your Pokédex progress!
As you catch more and more Pokémon, you’ll soon start filling up your Boxes. If you need a particular type of Pokémon to round out your party or defeat a Gym Leader, try using your Boxes’ search feature. Open the Main Menu, select “Boxes”, then select “Search” to filter Pokémon by Type, known moves, Ability and more.
Filling in your Pokédex is surely its own reward, but if you need an extra incentive, just press the X Button while browsing the Paldean Pokédex (that’s the one with the picture of the large city on it) to pull up the rewards tab.