Hidden extras and Training Plus Game Tips
There are several locations where pointing with the Wii Remote at the Wii Balance Board character on your TV screen will bring up an exclamation mark - if you press the A Button while the exclamation mark is displayed you will be taken to a new menu. Doing this from the Training Plus menu means you can play one of two new challenge tests: the Balance Challenge and the Scales Challenge. In the My Wii Fit Plus menu this allows you to practise any of the balance tests you’ve already unlocked, whereas following the exclamation mark in the My Routine menu will allow you to create a workout regime based on the amount of time you have to spare.
If you find that your bottom has run away with itself and chosen the wrong number, just bump that number again to deselect it, of course; once you are working with four numbers there’s often more than one solution so you might not need to.
Timing the double handed palm-strike at the end of a sequence is tricky, if you’re having trouble with it remember that the drum beat signifies the end of the movement not the start: for perfect timing start this motion just before the row behind you have finished their movements.
If you don’t make it to a balloon before it deflates, look closely – if you see a trail leaving the molehill, follow that trail as it will lead you straight to the molehill the balloon will pop up from next. A doggy or moggy helper can be really handy when there are several balloons clustered together – send forth your animal friend and head for whichever balloon they don’t go for in order to pop two at the same time. When the mechanical boss mole emerges from his mole-hole you can use your animal helper to slow him down, but to take him out, a bump from you is the most effective tactic.
Getting the right balls into the right pipes is made a lot easier if you try to do the minimum for each ball, big movements will only lead to disaster and messy overcompensation. Tilting very slightly may be sufficient to give a ball the momentum needed to move it in the right direction, so angle your platform just enough to get the ball rolling, then centre up and you’re ready to deal with the next one! If you’re being overwhelmed by balls, hold the Wii Remote horizontally to slow down the movement of those on the top level, buying you time to deal with the ones beneath.
If you find that flicking the Wii Remote and Nunchuk is too much to think about, why not press the A Button or move the Control Stick on the Nunchuk instead?
When flapping around like a crazy thing it’s worth knowing that you accelerate faster going downwards than you do upwards, so heading high up into the air after each platform and then swooping down onto the next is the best way to a bull’s-eye. When you’re close to the ground try using your shadow to aim exactly where you want to land, especially on the last platform where you can score 100 points for a perfect perch. If you overshoot a platform by a mile, don’t sweat it: while the number on the platform represents the points you earn (and the bonus time in seconds you’re given) the only platform that you truly have to land on to finish the course is the last one. Need a lot of height quickly? You’ll do much better if you’re standing up straight and centred; you gain a lot less when leaning forwards or steering. (If you’re the type who likes to go your own way, you could always just turn 180 degrees at the starting point and cruise off over Wuhu Island – why not see if you can reach the Castle or the top of the Volcano? Go on, you’re the adventurous type, we can tell!)
If you want to ace this, then taking small steps that leave the Wii Balance Board entirely is recommended. Don’t drag your heels! Remember, never actually jump; if both feet lose contact with the Wii Balance Board you’ll be put right back at the beginning of the level, instead squat or bend your knees then extend your legs to make your Mii jump. To avoid those wrecking balls, use the variations in colour on the ground and the balls’ shadows to guide you.
The jogging courses are designed to be a mental as well as physical challenge, keep your wits about you because at the end of each course there’s a quiz on the sights you saw as you toured the island. To pass with flying colours take special notice of the following sort of thing as you trundle along: the faces of Mii characters that are out jogging with you, any buildings or landmarks that are a different colour than usual and any characters from other Nintendo games that appear. In addition you should count-up anything you see in groups, such as the number of dogs running along in a pack. You never know what’ll be on the test.