De economie van de Duitse deelstaten staat op instorten als gevolg van de Maartrevolutie. Met de verschijning van de eerste privétreinen neemt het aantal grensoverschrijdende verbindingen echter snel toe. Dit leidt tot verbindingen tussen de grotere steden en de opkomst van industriële centra om het land uit het slop te halen.