Polaris is Polytopia's derde speciale stam! Uit de bevroren woestenij komen de Polaris, dienaars van de mysterieuze Gaami, die de Square willen bevriezen om er een ijskoud paradijs van te maken. De Polaris hebben hun ijskracht van hun meesters gekregen. Ze bouwen schattige Mooni, bevriezen de wateren, versplinteren hun vijanden en werken ijverig verder naar een onvoorzien lot...
De Polaris hebben een unieke stijl van spelen. Hun opvallendste eigenschap is dat ze land kunnen bevriezen, het land en water in bevroren versies kunnen veranderen en terreinelementen kunnen vervangen met hun eigen versies. De Polaris hebben geen marine, maar krijgen de vervangingen Battle Sled en Ice Fortress voor Ships en Battleships, die moeiteloos over het ijs kunnen glijden. De Polaris beginnen het spel niet met een Warrior maar met een Mooni, een schattige ijsconstruct die het terrein of eenheden in de buurt kan bevriezen, zodat ze hulpeloos zijn tot ze ontdooien. De Polaris vervangen hun normale Archers door Ice Archers, die geen schade aanrichten, maar eenheden van een afstand bevriezen. De Polaris vervangen hun Giants door Gaami, fysieke avatars voor hun extradimensionale meesters, die nabijgelegen terrein in een oogwenk kunnen bevriezen om een heel leger om zeep te helpen. Tot slot, aangezien ze geen wateren en havens hebben, vervangen de Polaris hun Customs Houses door de enkele Ice Bank, die sterren levert op basis van de hoeveelheid bevroren terrein op de Square.
De Polaris gooien alles wat je over zeeslagen weet overboord, want zij hebben geen marine en moeten dus met creatieve oplossingen komen als ze overzeese gebieden willen veroveren. Met Mooni en Gaami kun je een vijandige marine al in hun haven tegenhouden! Het ijs geeft de troepen van Polaris verplaatsingsbonussen en zorgt dat ze hun sleeën kunnen inzetten, die zijn ontworpen om het door hen bevroren land te verdedigen. Het terrein bevriezen geeft de Polaris ook een inkomen als ze hun Ice Bank kunnen bemachtigen. Het bevriezen van een eenheid brengt deze volledig tot stilstand en voorkomt acties zoals verplaatsen of tegenaanvallen, waardoor de Polaristroepen hun tegenstanders ongestraft kunnen vernietigen.
Als je van stammen houdt met zeer krachtige ijsmagie die hun vijanden bevriezen, of als je de hele wereld in een winterwonderland wilt veranderen, dan zijn de Polaris de perfecte stam voor jou!