SpongeBob SquarePants: Revenge of the Flying Dutchman
Als archeologen uit de verre toekomst videobanden van een getekende, pratende spons opgraven, die een slak als huisdier en een scuba-duikende eekhoorn als vriend heeft, zullen ze zich vast afvragen wat er hier aan de hand was. En dat weten wij eigenlijk ook niet. Maar al begrijpen we weinig van het onbezorgde leven van SpongeBob Squarepants op de bodem van de zee, er is meer dan genoeg materiaal in de tv-serie dat geschikt is voor een videogame. Na zijn eerste Game Boy Advance-platformavontuur is onze badkameraccessoire met de gekke tandjes terug voor meer actie in SpongeBob Squarepants: Revenge of the Flying Dutchman. Het verhaal (jacht op huisslak, vondst van schatkist, ontsnapping van de Flying Dutchman) is net zo onlogisch als uitermate geflipt. Het resultaat is dat SpongeBob door 11 levels heen moet ploeteren (waarvan er veel duidelijk te herkennen zijn van de televisie) en de sleutels moet vinden van de enge piratenschat. Hij heeft een bellenblazende toverstok bij zich om hem te helpen en het vermogen midden in de lucht op te zwellen en langzaam naar de grond te zweven. Alles wat je kent en fijn vindt aan platform-games vind je terug in dit spel. De munten die nét buiten je bereik liggen en die je boven steile afgronden en war verraderlijke zeewiervallen je op je zenuwen werken. De dobberende slechteriken: inktvissen en alen die je kunt vernietigen of in platforms kunt veranderen met een SpongeBob-bel. Sleutels bereiken door verschillende vermogens te gebruiken: drijfbellen om omhoog te komen, sterke bellen om door muren heen te breken en ga zo maar door. Je kunt mooie uitzichten in je opzuigen (hahaha) terwijl je in de oceaan ronddobbert. Kermissen, griezelige grotten en, eh, onderwater oerwouden zien er allemaal anders uit. Het een na laatste level speelt zich af onder een voorbij drijvende ijsberg en zwevende sneeuwvlokken. Korte gastoptredens van de cast van SpongeBob ( Patrick Star, Squidward, Gary en vele anderen) zullen ook op de lachspieren van de fans van de serie werken. Mini-games? Stuur om obstakels heen en pik die dubloons in, in de 3D Jellyfish Rodeo met de toepasselijke naam, verpletter de robotwerkers van Plankton om het vermaarde Famous Krabby Patty-recept te redden, of (het allerbeste onderdeel) doe mee aan een duizelingwekkende danswedstrijd met een onverklaarbaar goed dansende kwal. Deze bonussnoepjes worden je niet zomaar voor de voeten geworpen. Pas na veel lastig bellenblazen en platformgespring krijg je de verborgen beloningen te zien. Samengevat: absurd genoeg om je haar rechtovereind te laten staan. SpongeBob Squarepants-fans kunnen nu uit twee belachelijke Game Boy Advance-avonturen kiezen.