Wain heeft altijd meer van de wereld willen zien. Nu moet hij vechten om de wereld te redden! Volg de jonge strijder en zijn kompanen op een fantastisch avontuur dat zich over enorme continenten uitstrekt, op jacht naar een oeroud kwaad.
Dit derde deel in de reeks was het eerste deel voor een handheld-spelsysteem. Lufia: The Legend Returns biedt twaalf speelbare personages die allemaal hun eigen persoonlijkheid en speciale aanvallen hebben, een meeslepend verhaal en een diepgaand systeem waarmee je kunt vechten en magie kunt gebruiken.