De bijeenkomst op de Wereld Robot Expositie verandert plotseling in totale chaos. Dr. Wily heeft met zijn hersenspoelapparaat alle robots de opdracht gegeven om aan te vallen! De enige die niet door het apparaat wordt beïnvloed is Mega Man, en hij gaat erop uit om Dr. Wily te stoppen.
Mega Man krijgt gezelschap van Rush en Beat, en samen gaan ze de strijd aan tegen vestingen met laserafweergeschut, golven van gewapende gevechtsrobotten en vijandelijke Robot Masters. Baan jezelf al schietend een weg terwijl je de nieuwste wapens toevoegt aan je inventaris, en neem het op het eind nog een keer op tegen Dr. Wily zelf!