Tomb Raider
Na een internationale bekendheid opgebouwd te hebben, was het voor Eidos Interactive's bekende en beminde gamedame tijd om te verschijnen in een compleet nieuw Game Boy Color-avontuur. Lara's draagbare debuut is een avontuur vol puzzels, vallen en meer dan vijftig smaakvolle tussenscènes. Zoals alle Tomb Raider-avonturen begint de game met de onvermijdelijke Spielberg-achtige legende om de actie een doel te geven...Toen Spaanse veroveraars voor het eerst arriveerden in de 'nieuwe wereld', ontdekten ze een eeuwenoud manuscript dat verhaalde over de legendarische Nightmare Stone. Priesters uit de culturen van de Maya's, de Azteken en de Inca's werkten samen om een kwaadaardige god, genaamd Quaxet, te verslaan en hem te verbannen naar een eeuwig leven in een kristallen bol. Inmiddels zijn schattenjagers uit de hele wereld op zoek naar deze Nightmare Stone, in de hoop dat ze Quaxet uit zijn slaap kunnen wekken.Lara's missie is om al het mogelijke te doen om de Nightmare Stone als eerste te vinden. Om haar missie te volbrengen, moet Lara vijf grote levels doorlopen, die ieder verschillende sublevels bevatten. Daar krijg je te maken met een mengvorm van actie en puzzels, net zoals in Lara's avonturen op andere platformen. Het is aan jou om een veelvoud aan knopcombinaties meester te worden, zodat je Lara's sprongen, rollen en andere bewegingen kunt uitvoeren. Mocht je denken dat Lara's beroemde tweeling weggemoffeld wordt omdat we het hier over Game Boy Color hebben, dan heb je het mis. Lara gebruikt haar twee automatische pistolen namelijk om skeletten, vleermuizen en andere enge beesten op te ruimen uit de rottende tombes van Tomb Raider.Toen Eidos Interactive besloot dat Tomb Raider op de Game Boy Color moest verschijnen, wilde men proberen om de ervaring van een tv-console naar het draagbare platform te brengen. Dit was een flinke uitdaging. Mike Schmitt, de Eidos-producer van dit project, zei hierover: "Volgens mij heeft het team het er uitstekend vanaf gebracht. De GBC-versie voelt absoluut aan als een volwaardig Tomb Raider-avontuur." Hoewel de meeste spelfiguren op de GBC 16 tot 30 pixels hoog zijn, heeft het ontwikkelteam van Core Design de lengte van Lara opgekrikt tot maar liefst 48 pixels. Samen met maar liefst 2.500 animatieframes komt Lara hierdoor echt tot leven. Tomb Raider mag dan gebaseerd zijn op de Legend of the Nightmare Stone, de spelervaring is gewoon een droom.