Bubble Bobble is een puzzel-/actiespel met in de hoofdrol de twee Bubble-draken Bub en Bob. Het spel kwam oorspronkelijk uit in de speelhallen in 1986 en had een splinternieuwe manier van spelen waarbij de spelers hun vijanden verslaan door ze in zelfgeblazen bellen te vangen en die vervolgens kapot te maken.
Elke ronde heeft verschillende, onzichtbare luchtstromen, waardoor de bellen in onvoorspelbare patronen opstijgen. De spelers worden gedwongen deze patronen te doorzien en er gebruik van te maken tijdens het spelen. Mede hierdoor was Bubble Bobble destijds een revolutionair actiespel.