De planeet Gradius is ten dode opgeschreven. Alleen jij, met je handen aan de stuurknuppel van het Vic Viper-prototype, kan de planeet en de Melkweg redden van de Bacterions.
Dit eerste deel in de klassieke Gradius-reeks introduceerde het nu bekende systeem waarbij de speler capsules verzamelt om de vaardigheden van zijn ruimteschip te verbeteren: snelheid, laserstraal, raketten, krachtvelden en meer!
Kies de juiste wapens en haal alles uit de kast om de constante stroom van vijanden en enorme eindbazen af te slaan. Vergeet niet: schiet op de kern!