Proto Man, de eens zo gewaardeerde broeder van Mega Man, is op geheimzinnige wijze doorgedraaid en heeft Dr. Light ontvoerd. Mega Man zet daarop de aanval in.
Bijgestaan door zijn nieuwe hulpje Beat, een robotvogel, en zijn trouwe robothond Rush moet Mega Man acht spannende levels doorkruisen en afrekenen met de robotbazen.
Weersta de zwaartekracht in het level van Gravity Man, hak de verdediging aan stukken in dat van Stone Man en trotseer de golven in het level van Wave Man om uiteindelijk de krachtmeting van de eeuw aan te gaan!