Een intuïtieve ervaring is iets dat iedereen begrijpt, onafhankelijk van ervaring met het spelen van spellen. Met de vrij te spelen Alternative mode biedt Nightsky tevens een formidabele uitdaging voor fanatieke spelers. De originele soundtrack van experimenteel jazzmuzikant Chris Schlarb maakt de surrealistische 3D-ervaring helemaal af.