Je kunt puzzels oplossen door op de getallen te letten boven iedere kolom en naast elke rij. Die nummers geven aan hoeveel vakjes je moet opvullen. Denk goed na over welke vakjes je nodig hebt en vul ze op om een afbeelding van een Pokémon zichtbaar te maken.
Pokémon die je al hebt verzameld, kunnen je helpen met het oplossen van puzzels dankzij de verschillende vaardigheden die ze hebben. Eevee kan bijvoorbeeld verticale vakjes onthullen met de Rising Reveal-kracht. Met Lucario's Hyper Scan kun je controleren of de puzzel klopt en fouten corrigeren. Je kunt ook Blue Force van Squirtle gebruiken om de getallen bij rijen met vakjes die je sowieso kunt opvullen, blauw te laten oplichten. Sommige Pokémon kunnen hun speciale eigenschap maar één keer gebruiken, waarna ze tijd nodig hebben om weer op krachten te komen. In totaal kun je twaalf verschillende eigenschappen gebruiken, die allemaal een ander effect hebben.
De game bevat meer dan 300 puzzels die je kunt oplossen, evenals een geavanceerde spelstand en de stand Daily Training, die je kunt gebruiken om je vaardigheden te verbeteren. Dankzij het grote aantal puzzels kun je een heleboel Pokémon ontdekken. Naast een aantal veelvoorkomende Pokémon word je in Pokémon Picross uitgedaagd door de Pokémon met mega-evolutie uit Pokémon Omega Ruby en Pokémon Alpha Sapphire. Misschien loop je ook wel legendarische en mythische Pokémon tegen het lijf! Los zo veel mogelijk puzzels op en breid je verzameling uit.