Rytmik is een krachtig muziekprogramma op zakformaat waarmee je niet alleen met samples en muziekinstrumenten kunt spelen, maar ze ook kunt mixen, vormgeven en er muziekclips of tracks van kunt maken.
Met Rytmik kun je je tracks met andere gebruikers delen via de Rytmik Cloud, die ook als muziekspeler kan fungeren voor tracks die naar Rytmik Cloud zijn geüpload. Bovendien kunnen gebruikers hun tracks via de cloud uitwisselen en tijdens het componeren samenwerken.
Elk instrument is nu een wavetable-synthesizer. Met de geavanceerde effectenmodule heb je meer mogelijkheden om geluiden te veranderen. Daarnaast kunnen gebruikers met de tekenbare golfvorm van de synthesizermodule hun eigen golf tekenen en aanpassen en deze als sample-oscillator gebruiken. Zo kun je Rytmik Ultimate gebruiken als unieke chiptune-synthesizer.
Rytmik Ultimate heeft een geluidsbibliotheek met ruim 750 instrumenten, bevat de bibliotheken uit de eerdere delen van de Rytmik-serie die als Nintendo DSiWare is uitgebracht, en voegt daaraan een gloednieuwe reeks samples toe, variërend van diepe dubstepkicks en bassen tot wrede synthesizerleads en speciale effecten.