Je speelt met de koene Captain Piper en haar bemanning, die bestaat uit een allegaartje van Steambots. Je missie: de verste uithoeken van het universum verkennen om de slinkende watervoorraden aan te vullen. Op je tocht moet je menig vijandelijk schip enteren, waar schatten met hand en tand door je tegenstanders worden verdedigd. Je moet dus een beroep doen op je tactische inzicht om de spannende, turn-based, side-scrolling vuurgevechten te overleven. De rijkdommen in je eigen scheepsruim zullen zich geleidelijk opstapelen, dus zorg dat je eigen schuit niet onder de voet wordt gelopen door de vijand!
Houd de opstelling van je team in het oog en bekijk je inventaris op het touchscreen. Zorg dat je vrachtschip altijd voldoende brandstof heeft om afgelegen sterrenstelsels te ontdekken, en rekruteer nieuwe bemanningsleden met kleurrijke persoonlijkheden voor nieuwe avonturen.
Leid je bemanning naar de overwinning in een intergalactisch avontuur waar de stoom vanaf slaat, in SteamWorld Heist.