Er is iets helemaal mis in een andere dimensie! Help Captain Viridian om vijf bemanningsleden terug te vinden, 20 moeilijk te bereiken Trinkets te bemachtigen en een dimensie op de rand van de vernietiging te redden, in de unieke, eigen stijl van VVVVVV. In plaats van te springen, beheers je de richting van de zwaartekracht om Captain Viridian te laten wisselen tussen de vloer en de plafonds in de spelomgevingen.