Ga op verkenning in het bizarre Yggdrasil Labyrinth en neem het op tegen allerlei vreemde gedrochten in turn-based gevechten. Op je tocht kom je grote en krachtige monsters tegen. Raap je moed bijeen en ga de strijd aan met deze creaturen of probeer stilletjes langs ze te glippen. Pas op, want deze vijanden schaduwen je bij iedere stap die je neemt. Houd daarom je oren en je ogen open.
Onderweg kun je op het touchscreen het labyrint in kaart brengen en herkenningspunten, schatten en verzamelpunten markeren. Sommige plekken kun je zelfs meerdere keren bezoeken. Als cartograaf in opleiding kun je giftige vloerpanelen en andere verraderlijke valstrikken markeren, zodat ze niet meer voor onaangename verrassingen kunnen zorgen. Als je je liever concentreert op het ontdekken van de doolhof en op vechten, kun je ervoor kiezen om het labyrint automatisch te laten tekenen.
In de Story Mode speel je als een jonge ridder wiens lot is vervlochten met dat van de wereld. Als Fafnir Knight is het jouw taak om Arianna, de prinses van het hertogdom Caledonia, te beschermen tijdens een bijzondere ceremonie die om de honderd jaar wordt gehouden. Het doel van de ceremonie is monsters achter slot en grendel te houden. Op je avontuur kom je tal van kleurrijke personages tegen, die allemaal hun eigen unieke talenten hebben. Een van de nieuwe toevoegingen aan Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight is de Fafnir-klasse, waarmee je een demonische vorm kunt aannemen. Daardoor krijg je toegang tot extra krachten en eigenschappen.
In de Classic Mode kun je een uniek team ontdekkingsreizigers samenstellen en op avontuur gaan in een enorme doolhof. Maak een keuze uit allerlei uiterlijke kenmerken en dertien verschillende klasses om je team vorm te geven. Ga voor de magie van de Alchemists, de snelheid en veelzijdigheid van de Survivalists, of de genezende kracht van de Medic.
Of je nu een nieuwkomer of een ervaren rot bent op het slagveld, je zult zowel in de Story Mode als in de Classic Mode een moeilijkheidsgraad vinden die voor jou geschikt is. Als je liever van de ervaring wilt genieten dan een uitdaging aan te gaan, dan kun je kerkers verkennen met de moeilijkheidsgraad Picnic. Dungeon-crawler-veteranen die niet vies zijn van een uitdaging, kunnen de moeilijkheidsgraad Expert kiezen.
Gebruik Grimoire Stones om je avonturiers speciale bonussen te geven waarmee ze beter gewapend zijn voor de strijd. Met een Grimoire die een eigenschap heeft die bij een bepaald soort uitrusting hoort, kan een personage zelfs een voorwerp gebruiken dat niet bij zijn of haar klasse hoort. Ga naar het Guild House om Grimoires uit te wisselen of om Grimoires die je niet langer nodig hebt, te recyclen. Via StreetPass of QR Code-afbeeldingen kun je Guild Cards van andere spelers krijgen. Als het personage dat aan de Guild Card is gekoppeld van Grimoires is voorzien, dan kun je ruilen!
Vergeet niet om Monster en Forest Materials te zoeken waarmee je legendarische Forest Cuisine kunt maken! Kook meer dan 70 soorten maaltijden en gebruik ze om je team van verschillende boosts te voorzien, of verkoop je recepten aan de burgers van High Lagaard om winst te maken. Door in verschillende stadswijken te investeren kun je je klantenkring laten groeien en toegang krijgen tot nieuwe klanten, wat nog meer geld in het laatje brengt.