Resident Evil: The Mercenaries 3D voor Nintendo 3DS bevat vernieuwde versies van de levels uit Resident Evil 4 en Resident Evil 5 en levert de intense Mercenaries-ervaring voor het eerst op een draagbaar spelsysteem.
Spelers nemen het tegen elkaar op in een race tegen de klok om zoveel mogelijk vijanden te verslaan, voor de teller op nul komt te staan.
Resident Evil: The Mercenaries 3D bevat diverse spelvarianten die niet alleen geschikt zijn voor een enkele speler maar online ook door twee samenwerkende spelers kunnen worden gespeeld. Spelers kunnen daarbij handig gebruik maken van de geheel nieuwe Skill Slot-functie. Deze functie laat spelers drie Skill Slots vullen met hun keuze uit dertig verschillende vaardigheden, zoals wapenversterkers, herlaadversnellers of vechtacties. Zo kan de speler een personage afstemmen op zijn eigen speelstijl.
Resident Evil: The Mercenaries 3D brengt de intense Mercenaries-belevenis voor het eerst naar een draagbaar spelsysteem, alleen voor Nintendo 3DS.