Namco Bandai brengt de beroemde "Tales of"-serie RPG's naar de Nintendo 3DS met Tales of the Abyss - het debuut van deze titel in Europa! De genrebeschrijving van Tales of the Abyss is niet gewoon "RPG" maar "RPG over het ontdekken van de zin van het leven". Het waarom van deze merkwaardige beschrijving wordt duidelijk als je de fantastische wereld van dit spel betreedt...
Tot voor kort kende men slechts het bestaan van zes Fonons: Shadow, Earth, Wind, Water, Fire en Light. Toen een zevende - Sound - werd ontdekt, ontstond grote chaos. Met deze zevende Fonon werd het mogelijk te toekomst te voorspellen, een vermogen dat werd gebruikt om toekomstige gebeurtenissen vast te leggen in een Score: een voorspelling die is opgenomen in Fonstones die over de wereld zijn verspreid. Op de planeet Auldrant liggen de twee koninkrijken Kimlasca-Lanvaldear en Makluth al jaren met elkaar in de clinch over de Fonstone-fragmenten. Beide willen graag de eerste zijn om het verhaal van hun eigen toekomst te ontdekken.
Luke fon Fabre is de enige erfgename van een rijke, adellijke familie uit Kimlasca. Zeven jaar geleden werd hij ontvoerd door de Makluth. Eenmaal thuis bleek hij door de schokkende gebeurtenissen alle herinneringen van voor zijn ontvoering te zijn verloren. Sindsdien heeft Luke zich opgesloten in het huis van zijn familie, onbewust van de gebeurtenissen in de buitenwereld. Maar Luke's eenzame leven zal binnenkort veranderen. Hij staat op het punt de muren van zijn huis te verlaten, naar een plaats waar hij zowel vrienden als vijanden zal vinden. Deze geïsoleerde, verwende jongeman moet nu beslissen wie hij wel of niet kan vertrouwen - en zijn keuzes zullen leiden tot de redding of ondergang van de wereld.
Tales of the Abyss is opnieuw ontworpen om goed gebruik te maken van de tweede schermen van de Nintendo 3DS. Mede door de indrukwekkende stereoscopische 3D-beelden, levert Tales of the Abyss een geheel nieuwe ervaring op een handheld console.
Je leidt een groep avonturiers door gedetailleerde omgevingen terwijl een meeslepend verhaal zich ontvouwt. Gevechten verlopen in realtime, snel, intuïtief, dynamisch en met grote bewegingsruimte, dankzij het 'Flex Range Linear Motion'-gevechtssysteem. Elk gevecht wordt beoordeeld, waarbij je extra punten verdient voor het gebruik van strategieën of speciale acties die 'Artes' worden genoemd. Deze Artes zijn via knoppen op het touchscreen direct toegankelijk.
Naast het hoofdverhaal heeft dit uitgebreide spel nog veel meer te bieden, zoals gevarieerde zijmissies, een diepgravend kooksysteem waarmee je eigenschappen kunt verbeteren en kwalen kunt genezen, en zelfs een 'New game plus' waarmee je het hele spel opnieuw kunt spelen, waarbij je je gevechtsresultaten uit het eerste spel kunt gebruiken om nog meer geheimen te ontdekken.
Met de elegante, tekenfilmachtige personages van manga-kunstenaar Kōsuke Fujishima, brengt Tales of the Abyss een stijlvolle, klassieke RPG in verbeterde vorm naar Europese Nintendo 3DS-bezitters.