Een spel met een dommige honingbeer genaamd Banjo in de hoofdrol, die een strakke, gele broek draagt en in zijn helblauwe tas een grofgebekte, roodborstige meeuw meezeult. Een onwaarschijnlijke combinatie!
Banjo's brute kracht is handig om alle vijanden te verslaan, terwijl Kazooie's beweeglijkheid het koppel in staat stelt alle hoeken van de spelwereld te onderzoeken en daarbij de nodige stukjes van de puzzel in elkaar te laten vallen. Alsof het nog niet genoeg was om een bizar duo van een beer en een vogel te besturen, kun je Mumbo Jumbo opzoeken, die je op magische wijze transformaties laat ondergaan. Banjo en Kazooie leren in totaal meer dan twintig verschillende bewegingen en die hebben ze állemaal nodig om de negen fantastische werelden van Gruntilda's domein te overleven.