Super Smash Bros.
Vóór Super Smash Bros. Melee voor Nintendo Gamecube, werden deze en andere eeuwenoude vragen al beantwoord in Super Smash Bros., het originele toernooi-vechtspel met alle Nintendo-sterren voor Nintendo 64. Nintendo's populairste characters doorkruisen verschillende werelden en wisselende dimensies om met elkaar op de vuist te kunnen gaan in dit spel.
De 12 supersterren zijn Mario, Luigi, Donkey Kong, Link, Samus, Yoshi, Kirby, Fox McCloud, Jigglypuff, Ness, Captain Falcon en Pikachu. Elk van hen heeft een specifieke 3D-arena, waarin power-ups en obstakels liggen verspreid. Twee tot vier spelers kunnen gelijktijdig op hetzelfde scherm vechten, of één speler kan zich de toernooiladder opwerken om aan de top een geheime eindbaas te bereiken. Het doel is je tegenstander zo vaak mogelijk uit het speelveld te slaan binnen een bepaalde tijd. Als je tegenstander geen partij voor je is, kun je hem zo'n harde dreun geven dat hij de lucht in vliegt en in een sterrenbeeld verandert. Link hakt erop los met zijn Master Sword, Yoshi slurpt vijanden op en verandert ze in eieren en Fox McCloud is uitgerust met zijn vertrouwde Blaster.
Als je in de problemen komt, kun je met elk character gebruikmaken van klassieke voorwerpen voor speciale aanvallen, zoals Fire Flowers en Bob-ombs. Super Smash Bros. is zeer eenvoudig te leren, maar het kost vele uren oefening om een ware meester te worden. Een geraffineerde techniek kan het verschil betekenen tussen zege en nederlaag, en elk character heeft unieke sterke punten en zwakke punten om te bestuderen en te benutten.
Super Smash Bros. zit ook vol verrassingen: in Pikachu's arena bijvoorbeeld, verschijnen altijd willekeurige Pokémon vanuit het niets om de strijders te helpen en te hinderen. Het is wel gek om twee 'good guys' als Mario en Fox McCloud elkaar een kopstoot te zien geven, maar maak je geen zorgen. Als het gevecht voorbij is, zul je zien dat alle characters eigenlijk goede vrienden zijn.