Aangezien Harry en zijn vrienden vele zware beproevingen op hun pad zullen vinden, is het maar goed dat ze zeer bekwaam zijn op alle gebieden van de toverkunst! Spelers kunnen het touchscreen gebruiken om met Harry diverse omgevingen te verkennen - elk met nieuwe vijanden, puzzels en missies. Daarbij kun je ook de unieke vaardigheden van Ron en Hermelien gebruiken - zoals de spreuk Arresto Momentum om vijanden te vertragen en Rons Uitsteker die Harry het voordeel van de duisternis biedt. Houdt er wel rekening mee dat elke spreuk die het trio gebruikt de magiemeter laat afnemen. Om die balk langer te maken moet je op zoek gaan naar de toverboekpagina's die over Harry's wereld zijn verspreid. Als je genoeg spreuken hebt gevonden, kun je sommige spreuken ook sterker maken.
Los van de spreuken die Ron en Hermelien kunnen gebruiken, is Harry zelf natuurlijk ook een veelzijdige tovenaar. Harry Potter en de Relieken van de Dood – De videogame biedt unieke mogelijkheden om Harry's spreuken met de stylus op het touchscreen te activeren. Als je bijvoorbeeld Wingardium Leviosa wilt gebruiken, kun je simpelweg op je doelwit tikken en de stylus naar de plek slepen waar je dit doelwit naartoe wilt gooien. Zo leer je de stylus als een echte toverstaf gebruiken voor tal van spreuken met vernietigende effecten. En Harry's magie blijft niet beperkt tot toverspreuken. Hij kan bijvoorbeeld ook zijn onzichtbaarheidsmantel gebruiken om stilletjes voorbij vijanden te sluipen.
Het gebruik van drankjes is ook erg belangrijk in de wereld van Harry Potter. Zo kun je kant-en-klare drankjes vinden om Harry's gezondheid te herstellen en bepaalde obstakels te vernietigen. Maar je kunt ook ingrediënten verzamelen en hiermee je eigen drankjes brouwen door ze op het touchscreen te schudden, klutsen, snijden en roeren. Het kost misschien wat meer moeite dan de kant-en-klare oplossing, maar dat soort klusjes hoort net zo goed bij het leven van een jonge tovenaar als het zwaaien met toverstokjes en strijden tegen het kwaad!
Naast het spannende hoofdavontuur van Harry Potter en de Relieken van de Dood – De videogame biedt het spel ook een meerspelerstand die je tegen een vriend laat strijden. Deze spelstand werkt zowel met één als met twee Game Cards en laat je óf met Harry spelen óf met een groep van drie Dementors jacht op hem maken. Kan Harry binnen de tijd alle magiepunten verzamelen zonder door de Dementors gepakt te worden? Bepaal samen met een vriend of het goede of het kwaad zal zegevieren!