Harry en zijn vrienden moeten zowel vechtend als denkend diverse uitdagende missies voltooien. De hindernissen op hun weg variëren van fanatieke vijanden tot magische, natuurlijke en door mensenhanden gebouwde blokkades. Gelukkig kunnen ze beschikken over een flink aantal spreuken om mee te vechten en te verkennen, zodat ze zelfs de meest formidabele vijanden en ontzagwekkende obstakels op hun pad kunnen passeren. Een heel leger vijanden probeert Harry's missie te dwarsbomen. Harry en zijn vrienden moeten gebruik maken van al hun toverspreuken - van eenvoudige bezweringen tot krachtige betoveringen die hele groepen vijanden treffen - om de volgelingen van de Duistere Heer te bestrijden.
Gevechtsspreuken als Paralitis, Protego en splitsende bezweringen kunnen door alle personages worden gebruikt met de stylus of schouderkoppen. Daarnaast kun je met de stylus rondom elke held een cirkel trekken voor een spreuk die het gebied rondom het personage treft. Hermelien kan op die manier bijvoorbeeld een zwerm vogels oproepen, terwijl Rons Petrificus Totalis vijanden volledig tot stilstand brengt. Gebruik van deze gebiedspreuken betekent wel dat je vaardighedenbalk afneemt. Je kunt hem weer aanvullen met magiepunten, die je verdient door puzzels op te lossen en je omgevingen te verkennen.
Elk personage kan ook zijn eigen verkenningsspreuken gebruiken, zoals Wingardium Leviosa, een spreuk die het mogelijk om met je stylus voorwerpen te bewegen. Vaak heb je de persoonlijke spreuken van je helden nodig om de puzzels op te lossen die je weg blokkeren. Je kunt bijvoorbeeld de Faunaat van Minerva Anderling gebruiken om als kat door smalle ruimtes te kruipen, of Harry's Revelio om verborgen objecten en deuren te onthullen. Zo probeer je voor elke situatie het juiste personage te gebruiken.
Je kunt ook magische duels uitvechten met je vrienden. Nadat jullie beide een personage hebben gekozen, moeten jullie zoveel mogelijk magiepunten verzamelen in een race tegen de tijd - en elkaar! Als je dreigt te verliezen kan een goed geplaatste gebiedspreuk de kansen keren!
Dit is de ultieme slag tegen Voldemort en zijn duistere troepen. Het lot van de tovenaarswereld rust in jouw handen tijdens de eindstrijd om Zweinstein.