De gevaarlijkste ziekte ooit teistert Mushroom Kingdom... Bereid je voor op een confrontatie met... de blorbs! De slachtoffers van deze ziekte lijden aan onstopbare opgeblazenheid en bijbehorende rondrolsymptomen. Dat is niet alleen hoogst ongemakkelijk maar ook nog eens uiterst vernederend! Gelukkig schiet het meest dynamische duo van het land te hulp. Mario en Luigi zijn vastbesloten de pandemie een halt toe te roepen.
Ondertussen, diep in een bos... verorbert de brute bozerik Bowser een nogal gemuteerd ogende paddenstoel, nadat hem is verzekerd dat deze hem Mario-verpletterende kracht zal schenken. Maar het is een valstrik! Een wat slimmere slechterik, Fawful om precies te zijn, heeft Bowser er namelijk in geluisd. Door het eten van de paddenstoel verandert Bowser in een stofzuiger met drakenkracht die alles en iedereen rondom hem opslokt, inclusief Mario en Luigi.
Zo staan de zaken er dus voor. Mario en Luigi moeten zich een weg uit Bowsers lichaam zien te vinden om de verschrikkelijke vloek van de roly-poly-ziekte te breken. Ondertussen gaat Bowser op weg naar zijn kasteel om het te beschermen tegen de sinistere Fawful. Fawful zelf broedt op een plan om het complete Mushroom Kingdom over te nemen! Hoe zal dit aflopen?