Stel je probleemoplossend vermogen op de proef met meer dan 135 puzzels in Professor Layton and the Curious Village voor de Nintendo DS. In dit spannende avontuur moet je allerlei breinbrekers oplossen om de raadsels in een merkwaardig stadje op te lossen.
Als de beroemde Professor Hershel Layton, onderzoek je een mysterie dat de burgers van St. Mystere al lange tijd in zijn greep houdt. Op uitnodiging van de nobele Lady Dahlia, arriveer je in het dorp om de details van een opmerkelijk testament te onderzoeken. Al snel ontdek je dat de bewoners van het stadje een bijzonder hobby delen – ze geven elkaar puzzels op. En jou ook!
Van klassieke hersenkrakers tot rekenkundige raadsels, iedereen die je in St. Mystere ontmoet wil je maar wat graag een puzzel opgeven, waarbij je steeds de stylus op het touchscreen moet gebruiken om de breinbreker op te lossen. Zo moet je bijvoorbeeld kuikens en wolven op een vlot slepen om ze allemaal naar de overkant van een rivier te krijgen of lucifers verplaatsen om een bepaalde afbeelding te vormen. De puzzels beginnen gemakkelijk, waarna het niveau gestaag wordt opgevoerd tot de werkelijk complexe puzzels worden bereikt.
Als je op een bepaalde puzzel vastloopt, kun je tips kopen voor de muntjes die je overal in het dorp kunt vinden. Elke munt die je betaalt, levert één van de drie beschikbare hints voor een puzzel op. Maar geef je muntjes niet te snel uit, want dan zit je zonder op het moment dat je werkelijk vastloopt. Als je een puzzel hebt opgelost met behulp van tips, is de beloning ook iets kleiner, dus gebruik al je hersenkracht voordat je naar dit hulpmiddel grijpt! Als extra ondersteuning, kun je bij elke puzzel ook aantekeningen op het touchscreen maken en wissen.
Zelfs als je je een weg door dit avontuur met talloze uitdagingen hebt gepuzzeld, ben je nog niet klaar met dit spel. Het is namelijk ook mogelijk om nieuwe raadsels te downloaden via de Nintendo Wi-Fi Connection.
Het verhaal dat de bindende factor vormt tussen de uiteenlopende puzzels, wordt verteld via stijlvol getekende tekenfilmscènes en interactieve dialogen tussen de professor, zijn hulpje, en de dorpsbewoners. Zo blijf je altijd gemotiveerd om verder te gaan en de onderste steen boven te krijgen. Beschik jij over de hersenkracht om de reputatie van Professor Layton waar te maken en de mysteriën van St. Mystere te ontrafelen?