Sight Training: Enjoy Exercising and Relaxing Your Eyes
Sight Training: Enjoy Exercising And Relaxing Your Eyes is ontwikkeld in samenwerking met Dr. Hisao Ishigaki van het Aichi Institute of Technology. Dr. Ishigaki is een expert op het gebied van visuele training en heeft trainingsprogramma's ontwikkeld voor het gezichtsvermogen, die gebruikt zijn door professionele atleten. Hij identificeerde vijf aspecten van het gezichtsvermogen.
In het dagelijks leven gebruik je allerlei visuele vaardigheden. Zaken als het tegelijk identificeren van allerlei objecten in een breed gezichtsveld en het correct herkennen van bewegende voorwerpen vormen samen je gezichtsvermogen. Je zou kunnen zeggen dat je visuele vaardigheid wordt bepaald door de nauwkeurigheid en behendigheid van je ogen. In dit spel noemen we je visuele vaardigheid je 'focusvermogen' en richten we ons erop deze door oefening te verbeteren.
Sight Training gebruikt beide schermen van je Nintendo DS om je focusvermogen op de proef te stellen. De bediening is gemakkelijk en werkt bijna volledig door simpelweg met de stylus op het touchscreen te tikken.
De software geeft je een oogleeftijd* en stimuleert je vervolgens met een trainingsprogramma. Je gaat aan de slag met de vijf aspecten van je gezichtsvermogen om je oogleeftijdsscore uiteindelijk terug te brengen naar de perfecte oogleeftijd: twintig.
Je dynamische gezichtsscherpte bepaalt hoe duidelijk je bewegende voorwerpen ziet. Hoe beter zij is, hoe beter je bewegende voorwerpen kunt herkennen en volgen. Sporten als volleybal, honkbal en boksen beroepen zich allemaal op je dynamische gezichtsscherpte.
Je oogbeweging bepaalt hoe snel je je ogen kunt bewegen en hoe snel je visuele informatie kunt verzamelen. Je kunt het trainen door je ogen snel te bewegen of door grote, dynamische bewegingen te maken. Een belangrijke vaardigheid die dagelijks van pas komt, bijvoorbeeld bij het lezen.
Je visuele reactiesnelheid bepaalt hoe goed je een grote hoeveelheid visuele informatie snel kunt opnemen. Handelingen als het openen van een krant en een snelle indruk opdoen van de pagina-indeling is een voorbeeld van visuele reactiesnelheid in de praktijk.
Je oog-handcoördinatie bepaalt hoe snel je kunt oordelen over visuele informatie en dit kunt vertalen in accurate handbewegingen. Oog-handcoördinatie is erg belangrijk als je aan het sporten bent.
Als je begint met Sight Training, doe je een oogleeftijdstest om je oogleeftijd in het spel te bepalen. Dit geeft je een idee van de hoeveelheid werk die je moet verzetten voordat je de ultieme oogleeftijd van twintig bereikt. De oogleeftijdstest bevat een mix van bepaalde oefeningen die hun opwachting maken in Sight Training.
Omdat Sight Training bijhoudt hoe het gaat met je dagelijkse oogtraining, raadt de software oefeningen aan die je resultaat in specifieke gebieden verbeteren en je algehele oogleeftijdsscore verlagen. Je kunt het aanbevolen oefeningenprogramma volgen of een eigen programma samenstellen.