Sudoku Master
Of je nou een diehard Sudoku-fan bent of een nieuwsgierige nieuwkomer, je zult je meteen thuis voelen met Sudoku Master voor de Nintendo DS.
Ervaren spelers zullen moeten opboksen tegen meer dan 400 puzzels die met het grootste gemak samen in je broekzak passen. Weg met het gekreukte puzzelboek vol met ezelsoren! Het is tijd om Sudoku eenvoudig en met stijl te spelen met behulp van het Touch Screen en de stylus van de Nintendo DS.
Altijd al een Sudoku willen maken, maar kwam het er nooit van? Laat Sudoku Master je leraar zijn! De Training-stand, waarin het spel je laat weten wanneer je een fout gemaakt hebt, en andere handige mogelijkheden die simpelweg onmogelijk zijn op papier, transformeren een beginner binnen de kortste keren tot een expert.
Sudoku Master is echter meer dan een simpele verzameling puzzels. In de Niveautest-stand, wordt door middel van een timer bijgehouden hoe snel je een puzzel oplost. Je start als Bronzen beginner en kan opklimmen tot Platinum topper.
Een Sudoku is geen moeilijke puzzel om te leren. De enorme uitdaging zit ‘m echter in het logisch redeneren en in concentratie, terwijl wiskundig inzicht niet per se nodig is.
Waar Sudoku-puzzels normaalgesproken met een pen of potlood ingevuld worden in kranten en puzzelboekjes, combineert Sudoku Master voor de Nintendo DS moderne technologie met de simpele speelbaarheid van de originele, papieren versie.
Ben je een door de wol gewassen Sudoku-speler die graag alle mogelijke nummers in de hoek van een vakje schrijft, dan krijg je ook hier de gelegenheid om testnummers toe te voegen.
Als je halverwege een puzzel wilt stoppen, dan is er de mogelijkheid om het spel op te slaan en later terug te keren naar exact hetzelfde punt, of je kunt de Nintendo DS simpelweg inklappen en het systeem in de slaapstand zetten.
Het spel mag dan Sudoku Master heten, je hoeft geen Master te zijn om je ermee te vermaken. De puzzels zijn opgedeeld in drie groepen: Makkelijk, Normaal en Moeilijk, zodat beginnelingen op een behapbaar niveau kunnen starten en zich geleidelijk kunnen ontwikkelen.
Daarnaast is er een Training-stand die perfect is voor nieuwe Sudoku-spelers. Als je een verkeerd nummer in een vakje plaatst, kleurt dit vakje rood om je op je fout te attenderen. (Deze mogelijkheid is er dan ook alleen in de Training-stand.)
Door een puzzel op te lossen kun je één of meer sterren verdienen. Het aantal sterren dat je verdient, hangt af van het niveau van de puzzel en de tijd die je nodig hebt gehad om hem op te lossen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad en hoe sneller je hem oplost, hoe meer sterren je ontvangt. Als je een bepaald aantal sterren verzamelt, speel je bonuspuzzels vrij!
Een Sudoku puzzel bestaat uit een rooster van 9 bij 9 vakjes, dat door dikgedrukte lijnen weer onderverdeeld is in blokken van 3 bij 3. Het doel is om via een eliminatieproces het volledige rooster op te vullen met nummers, met behulp van de nummers die al bij aanvang in het rooster aanwezig zijn.