De apen worden gevaarlijk en willen zowel te land, ter zee als in de lucht de vijand uitschakelen op de manier van een klassieke Tower Defence.
Bloons TD 4 biedt een combinatie van de klassieke velden uit de online-spellen en een reeks van nieuwe velden om onder de knie te krijgen. Het medaillesysteem geeft het spel daarbij een extra moeilijkheidsgraad. Kun jij 75 rondes lang doorknokken en de gouden medaille grijpen?