Pikmin is rechtstreeks afkomstig uit het creatieve brein van Nintendo's enige echte Shigeru Miyamoto (de maker van onder andere Mario, Zelda en Donkey Kong). Pikmin is een origineel, nieuw soort game dat het indrukwekkende potentieel van de Nintendo GameCube perfect tot uitdrukking brengt. Pikmin wordt omschreven als "creatieve levenssimulatie" en is een actie-/strategiegame met ongelofelijk realistische omgevingen die zijn gebaseerd op de tuin van Mr. Miyamoto in het Japanse Kyoto.
Spelers besturen een ruimtevaarder, Kapitein Olimar, die is neergestort op een wel heel bijzondere planeet. Doel van de game is Olimar te helpen bij het opsporen van allerlei onderdelen van zijn ruimteschip, die over de hele planeet verspreid liggen. Kapitein Olimar heeft mazzel: op de planeet blijken vreemde wezentjes te wonen, die Pikmin heten.
Pikmin zijn plantachtige levensvormen in drie kleuren: rood, geel en blauw. Elk type Pikmin heeft unieke eigenschappen, waarvan Olimar moet zien te profiteren. Rode Pikmin zijn bestand tegen vuur, blauwe Pikmin kunnen overleven in het water en gele Pikmin kunnen obstakels uit de weg ruimen met explosieve stenen. Je kunt de Pikmin individueel, in groepen of in één grote Pikmin-ploeg van 100 wezens besturen.
In tegenstelling tot de meeste strategiegames is de basisbesturing van Pikmin heel eenvoudig. Mr. Miyamoto heeft optimaal gebruikgemaakt van de nieuwe controller van de Nintendo GameCube. Met de Control Stick wordt kapitein Olimar bestuurd, terwijl met de C-Stick de hele massa Pikmin onder controle wordt gehouden.