PAYDAY 2 is een coöp-shooter boordevol actie voor vier spelers, waarin je met de PAYDAY-crew – bestaande uit Dallas, Hoxton, Wolf en Chains – een misdaadgolf van epische proporties veroorzaakt in Washington DC.
De menu's van PAYDAY 2 kunnen volledig via het touchscreen bediend worden, en de nieuwe trilfunctie wordt geactiveerd wanneer je bijvoorbeeld met wapens schiet of granaten werpt.
Tot slot is PAYDAY 2 uitgebreid met een exclusief personage genaamd Joy, aanvankelijk alleen speelbaar op de Nintendo Switch. Ze heeft haar eigen masker en wapens.
Spelers moeten hun team zorgvuldig kiezen, want voor elke klus heb je de juiste combinatie van vaardigheden nodig.
Via de dynamische contractdatabase CRIME.NET kunnen spelers kiezen uit verschillende beschikbare klussen door contact op te nemen met lokale contactpersonen, elk met een eigen agenda en belangen.
Geen enkele overval is twee keer hetzelfde, want de locatie is telkens anders en er kan van alles gebeuren.
Naarmate spelers ervaring opdoen, kunnen ze investeren in vijf vaardighedenoverzichten: Meesterbrein, Afdwinger, Geest, Technicus en Voortvluchtige. In elk overzicht heb je de beschikking over een uitgebreid aantal vaardigheden en voorwerpen.
PAYDAY 2 heeft een gloednieuw systeem voor maskers. Zo kunnen spelers hun eigen unieke maskers maken met verschillende kleuren en patronen.
Een enorm arsenaal voor serieuze overvallers, met alles van scherpschutters- tot aanvalsgeweren. Je kunt je wapen aanpassen met vizieren, dempers, voorgrepen, richtkruizen, lopen, frames, kolven en nog veel meer.