De kwade genius Robotnik heeft de Chaos Emeralds gestolen, en het is aan Sonic en Knuckles om hem te stoppen. Gelukkig heeft Sonic nieuwe moves en andere speciale power-ups om hem te verslaan. Reis samen met Sonic en Knuckles door een doolhof van vallen, boosaardige robots en afschrikwekkende locaties om Dr. Robotnik te bewijzen dat er geen valstrik is die Hedgehog of Echidna niet kunnen overwinnen.