King of Fighters ’97 is het vierde deel in de King of Fighters-reeks en ook ditmaal kun je met en tegen populaire personages uit Fatal Fury, Ikari Warriors, Psycho Soldier, Art of Fighting en andere titels spelen. Elk deel uit de reeks heeft een of meerdere andere of nieuwe personages, en deze titel heeft Chizuru Kagura – een eindbaas uit een vorig deel – maar ook de populaire SNK personages Ryuji Yamazaki, Blue Mary, en Billy Kane en de gloednieuwe personages Yashiro Nanakase en Shingo Yabuki. Spelers kunnen bij het kiezen van hun personage(s) ook kiezen tussen de Advanced en Extra-stand om de manier van spelen aanzienlijk te veranderen.